تویوتا سنچوری شاسی‌بلند؛ لوکس‌تر و بزرگ‌تر از لندکروزر ساخته می‌شود
سنچوری شاسی‌بلند بر اساس هایلندر ساخته می‌شود و اوایل سال ۲۰۲۳ با قیمت بین ۷۶ تا ۱۱۴ هزار دلار در ژاپن عرضه خواهد شد .

سنچوری سدان فول سایز مجللی است که از سال ۱۹۶۷ تاکنون در صدر سبد محصولات تویوتا قرار داشته و فقط در ژاپن عرضه می‌شود. این خودرو هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۸ معرفی و جایگزین سنچوری V12 قبلی شد. این خودرو سدانی با تیراژ پایین است که بیشتر به اشخاص مهم ژاپن فروخته می‌شود و قیمت پایهٔ آن از ۲۰ میلیون ین معادل ۱۵۲ هزار دلار آغاز می‌شود. حال گزارش جدیدی از مجلهٔ ژاپنی Best Car ادعا کرده است که تویوتا قصد ساخت نسخهٔ شاسی‌بلند سنچوری را دارد .


هرچند باید به این گزارش با دیدهٔ تردید نگریست اما به گفتهٔ نشریهٔ مذکور، سنچوری شاسی‌بلند بر اساس هایلندر ساخته می‌شود. البته گفته شده این ماشین طول بیشتری نسبت به هایلندر خواهد داشت و به دو ردیف صندلی با فضای پای زیاد برای سرنشینان عقب مجهز خواهد بود. گفته می‌شود سنچوری بلندقامت ۵.۲ متر طول خواهد داشت که یعنی حتی از لندکروزر هم کشیده‌تر خواهد بود. فاصلهٔ محوری این خودرو هم ۳ متر عنوان شده و بنابراین انتظار می‌رود کابین بسیار جاداری داشته باشد. طبق این گزارش، شاسی‌بلند پرچم‌دار تویوتا ۱,۹۵۰ میلی‌متر عرض، ۱,۷۵۰ میلی‌متر ارتفاع و ۲۲۰۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت .

احتمالاً زیر کاپوت سنچوری شاسی‌بلند پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 متعلق به لکسس LC500h و LS500h قرار خواهد گرفت که یک موتور الکتریکی در عقب هم آن را همراهی خواهد کرد. ظاهراً هیچ برنامه‌ای برای تجهیز این ماشین به پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 لکسس وجود ندارد. این در حالی است که به گفتهٔ Best Car، برخلاف سنچوری سدان که بیشتر توسط شوفر رانده می‌شود، نسخهٔ شاسی‌بلند خودرویی برای رانندگی خود مالک خواهد بود. گفته شده قیمت این خودرو بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون ین معادل ۷۶ تا ۱۱۴ هزار دلار خواهد بود و تویوتا فروش آن را اوایل امسال در ژاپن آغاز خواهد کرد. فعلاً هیچ حرفی در مورد احتمال صادرات این شاسی‌بلند لوکس ژاپنی به بازارهای دیگر زده نشده است .


هرچند ایدهٔ گذاشتن نام سنچوری روی شاسی‌بلندی بر اساس هایلندر توهین به این نام افسانه‌ای به نظر می‌رسد اما تویوتا قبلاً هم چنین کاری انجام داده و از نام قدیمی کراون برای یک شاسی‌بلند و یک مینی‌ون در بازار چین استفاده کرده است .

18 ارديبهشت ماه 1402