بررسی تویوتا کراون ۲۰۲۲؛ بزرگ و گران‌قیمت با طراحی عجیب
تویوتا در تلاش برای ایجاد تنوع برای محصولات، نسل جدید کراون را معرفی کرده است. این مدل، در اروپا و خصوصا امریکا عرضه می‌شود؛
 اما از نظر کلاس قیمتی تفاوتی چشم‌گیر با دیگر تولیدات تویوتا دارد .

کراون (Crown) یکی از قدیمی‌ترین محصولات تویوتا است. این خودرو اولین‌بار در سال ۱۹۵۵ تولید می‌شود و معمولا مخصوص بازار بود. پیش از آنکه برند لکسوس تاسیس شود، مدل‌های مختلف کراون با ساختار سدان، دو در کوپه و استیشن‌واگن، محصولی لوکس‌تر و البته گران‌تر نسبت به دیگر تولیدات تویوتا محسوب می‌شدند.


تویوتا کراون نسل ۶ تولید ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳


از ابتدای تولید، کراون سدان در بازار ژاپن محبوبیت ویژه داشت و مشابه تویوتا سنچوری که سال ۱۹۶۷ معرفی شد، مورد استفاده‌ی افراد متمول و شخصیت‌های سیاسی بود. در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی، این خودرو در خارج ژاپن و خصوصا بازار خاورمیانه به محبوبیت رسید اما با ظهور لکسوس به تدریج فراموش شد .


تویوتا کراون نسل ۱۵ تولید ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲



طی ۶۷ سال، تویوتا هرگز تولید کراون را متوقف نکرد. البته عرضه‌ی نسخه‌ی دو در کوپه، از سال ۱۹۷۴ پایان یافت تا صرفا مدل‌های سدان و استیشن فروخته شوند. تولید نسل دوازدهم به بعد، از سال ۲۰۰۳ تا امروز نیز، منحصر به کلاس سدان با تجهیزات فنی مشابه لکسوس است.

مدیران و طراحان تویوتا در اقدامی عجیب، تصمیم به ساخت نسل جدیدی از کراون برای بازار جهان گرفتند. این رویداد، با تحول در ساختار بدنه نیز همراه شد تا نهایتا، نسل ۱۶ کراون، حالتی ترکیبی از سدان کوپه و کراس‌اور داشته باشد.



تویوتا کراون ۲۰۲۲ یک خودروی کاملا ژاپنی است. نه‌تنها خط مونتاژ این مدل، منحصر به کشور سازنده خواهد بود؛ بلکه طراحان اصلی شامل سه نفر سرپرست گروه، طراح کابین و بدنه نیز، ژاپنی هستند. تویوتا برای کراون جدید، بالاترین سطح فناوری‌های خود از نظر پیشرانه، ایمنی و رفاهی را ارائه کرده است.

طراحی بدنه و نمای بیرونی تویوتا کراون

 ظاهرا هدف از تولید کراون جدید، جذب مشتری از بازار امریکا است. احتمالا به همین دلیل، سبک طراحی خودرو تفاوت‌هایی با دیگر محصولات تویوتا دارد و شباهت‌هایی بین کراون و  لوسید ایر دیده می‌شود. حتی چرخ‌های ۱۹ تا ۲۱ اینچ خودروی ژاپنی، ترکیب سیاه و نقره‌ای دارند



تویوتا در طول تاریخ نشان داده از طرح‌های خلاقانه و جسورانه در مدل‌های جدید، استقبال می‌کند. مثلا پریوس نسل چهارم ساخت ۲۰۱۶ و کراس‌اور C-HR که با فروش بسیار خوب در بازار جهانی مواجه شدند، سبک طراحی عجیب و ساختارشکن داشتند. احتمالا با همین طرز فکر، ادوات سیاه‌رنگ بخش بزرگی از نمای جلو تا سقف و پشت کراون پلاتینیوم را پوشانده‌اند. فرم کلی شیشه‌های نصب شده روی درهای ورود به کابین و سپر جلو نیز، تفاوتی چشمگیر نسبت به دیگر تولیدات تویوتا دارند.

طراحی کابین و فضای داخلی تویوتا کراون

 محصول جدید در مقایسه با آوالون که سدان پرچمدار تویوتا در سال‌های اخیر بوده است، ۹ سانتی‌متر فضای بیشتر بالای سر ارائه می‌کند؛ درحالی‌که سرنشینان عقب، فاصله جلوی زانوی مشابه دارند. این شرایط نشان می‌دهند افراد در کراون ۲۰۲۳، راحتی شبیه به آوالون خواهند داشت .



صندوق عقب کراون، ۴۳۰ لیتر فضای استاندارد دارد که در مقایسه با صندوق ۴۵۵ لیتری آوالون، چندان متفاوت نیست. همچنین برخلاف آوالون، امکان جمع کردن صندلی‌های کراون و افزایش حجم صندوق پیش‌بینی شده است.

میان داشبورد، نمایشگر لمسی ۱۲/۳ اینچ وجود دارد که در میان دیگر خودروهای ساخت تویوتا، وضوح تصویر و سرعت عمل بالاتر ارائه می‌کند. این شرایط برای پنل دیجیتال ۱۲/۳ اینچی  پشت فرمان نیز فراهم شده است. طرح کلی داشبورد، صندلی‌ها و ادوات داخل نیز، چشم‌نواز و شبیه به خودروهای مدرن بی‌ام‌و دیده می‌شود.


برای چرم صندلی‌ها و پوشش کابین حق انتخاب چندانی وجود ندارد و ظاهرا، فقظ رنگ‌های سیاه و خاکستری و کرم روشن قابل سفارش هستند. مشتری می‌تواند نسخه‌ی پلاتینیوم با جزئیات طلایی‌رنگ را خریداری کند.

پیشرانه و توانایی فنی تویوتا کراون

تویوتا کران ۲۰۲۳، در تمام مدل‌ها با پیشرانه‌ی هیبرید و سیستم دو دیفرانسیل عرضه می‌شود.
 جعبه‌دنده برای نسخه‌ی پایه CVT است اما مدل پلاتینیوم گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته خواهد داشت.


برای مدل پایه، ترکیب پیشرانه‌ی توربوشارژ بنزینی ۲/۵ لیتر با دو موتور برقی، مجموع قدرت ۲۳۶ اسب بخار فراهم می‌کند. دو مدل دیگر قدرت‌‌های ۲۶۴ و ۳۴۰ اسب بخار (مدل پلاتینیوم) دارند. قوی‌ترین نمونه با ۵۴۲ نیوتن‌متر گشتاور، در زمان ۵/۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد؛ اما در نسخه‌ی پایه، این زمان برابر با ۷/۵ ثانیه است .


باوجود انواع پیشرانه و تفاوت در قدرت‌ خروجی، مصرف سوخت مدل‌های مختلف کراون تفاوت چندانی ندارد. نسخه‌ی پایه میانگین مصرف ۵/۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر دارد که باتوجه به شرایط فنی، شتاب و وزن خالص ۱۹۳۰ کیلوگرمی، قابل قبول به نظر می‌رسد. مدل پلاتینیوم با قوی‌ترین پیشرانه، ۵۰ کیلوگرم سنگین‌تر است و تقریبا ۶ تا ۶/۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر، مصرف می‌کند.

قیمت تویوتا کراون ۲۰۲۳ و مقایسه با رقبا

آستانه قیمت کراون در بازار امریکا، ۴۲ هزار دلار خواهد بود و نسخه‌ی پلاتیونیم برای خریدار، ۵۴ هزار دلار هزینه خواهد شد.

از دیدگاه کارشناسان، قیمت مهم‌ترین سد راه کراون برای فروش چشمگیر در سال ۲۰۲۳ است. البته احتمال زیادی وجود دارد که خریداران سدان‌های نیمه لوکس، مثل تویوتا آوالون جذب کراون شوند. همچنین توقف تولید  خودروهای مهم این گروه، شامل نیسان ماکسیما، فولکس واگن آرتئون و کرایسلر  ۳۰۰ طی ماه‌های آینده، فرصت مناسبی در اختیار کراون می‌گذارد تا جذب مشتری کند .

در سمت دیگر، شاسی‌بلندهای پرفروش ژاپنی یا امریکایی با قیمت ۴۲ تا ۵۴ هزار دلار وجود دارند. مثلا هزینه خرید تویوتا هایلندر به عنوان شاسی بلند خانوادگی با ابعاد بزرگ و کابین جادار، در نسخه‌ی پایه ۳۷ هزار دلار و در مدل هیبرید ۴۵ هزار دلار است. جیپ گرند چروکی و گرند چروکی L نیز به ترتیب، آستانه قیمت ۴۰ و ۴۴ هزار دلار دارند.



   

17 ارديبهشت ماه 1402