حمایت دولت بریتانیا از پروژه تویوتا هایلوکس هیدروژنی
خودروهای برقی بیشتر از هر زمان دیگری در معرض توجه قرار دارند اما تویوتا با وانت پیکاپ هایلوکس هیدروژنی و دیگر محصولات خود نشان داده به قوای محرکه هیدروژنی نیز اهمیت زیادی می‌دهد و یکی از اولویت‌های این برند برای آینده استفاده از این نوع سوخت خواهد بود .
در آینده نزدیک نسخه پیش‌تولیدی تویوتا هایلوکس هیدروژنی به عنوان بخشی از برنامه‌های ۷۰ میلیون پوندی دولت بریتانیا در جهت تولید خودروهایی با قوای محرکه جایگزین و فاقد آلایندگی تولید خواهد شد. نسخه سلول سوختی از این وانت پیکاپ محبوب که معمولاً با پیشرانه ۲.۴ لیتری دیزلی در اروپا عرضه می‌شود با استفاده از نسل دوم سیستم سلول سوختی این خودروساز توسعه خواهد یافت. این قوای محرکه سلول سوختی در نسل جدید تویوتا میرای نیز بکار رفته است .


اگر پروژه موردبحث موفقیت‌آمیز باشد شاید هایلوکس هیدروژنی در بخش‌هایی از این کشور که شارژ خودروهای برقی میسر نیست مورد استفاده قرار گیرد. نمونه‌های اولیه از این خودرو در کارخانه تویوتا در برن استون تولید خواهند شد. این کارخانه به تولید تویوتا کرولا نیز مشغول است. در آینده نزدیک تولید محدود و سری هایلوکس با قوای محرکه جدید نیز انجام خواهد شد. تویوتا با انتشار بیانیه‌ای گفته است:

    این پروژه فرصتی هیجان‌انگیز برای بررسی بیشتر کاربرد تکنولوژی سلول سوختی تویوتا در کلاسی است که برای برخی صنایع اهمیت کلیدی دارد. توسعه تویوتا هایلوکس هیدروژنی از تصمیمات صنایع مختلف برای کاهش آلایندگی‌های تولیدی پشتیبانی خواهد کرد .



مسئول پیشبرد این پروژه تویوتا موتور بریتانیا و همچنین شرکت‌های فنی و مهندسی همچون ریکاردو، ETL، D2H و تاچم هستند. تیم تحقیق و توسعه اروپایی تویوتا نیز به این پروژه کمک خواهد کرد. برنامه موردبحث در کل ۱۱.۳ میلیون دلار را در دولت بریتانیا دریافت می‌کند. این پروژه برای سه سال توسط دولت حمایت مالی می‌شود و بیش از ۲۵۰ شغل را در دهه آینده میلادی ایجاد می‌کند. پروژه‌های دیگری نیز وجود دارند که شامل تراکتورهای دارای سوخت‌های حاصل از ضایعات مزرعه و… هستند. ریچارد کنورثی مدیر تویوتا موتور بریتانیا اظهار می‌دارد:

    فرصت تولید هایلوکس هیدروژنی یک فرصت قابل‌توجه برای ماست و نه تنها توانایی‌های فنی کارکنان ما در بریتانیا بلکه در شرکت‌های دیگر را نیز به نمایش می‌گذارد. منطقه ما کاملاً به حمل‌ونقل بدون آلایندگی متعهد است و ما این پروژه را به چشم فرصتی عالی برای شرکت در مسیری حیاتی به سمت حمل‌ونقل پاک نگاه خواهیم کرد. حمایت دولت بریتانیا به ما اجازه خواهد داد مهارت‌هایی کلیدی را به دست آوریم و از آن‌ها در بررسی کاربردهای بیشتر قوای محرکه سلول سوختی استفاده کنیم .



مت هریسون مدیرعامل تویوتا موتور اروپا نیز می‌گوید:

    این حمایت و سرمایه‌گذاری نشان دهنده فرصتی فوق‌العاده برای توسعه یک راه‌حل بدون آلایندگی در کلاس خودرویی مهم و اثرگذار است .

دولت بریتانیا می‌گوید ۵ پروژه موفقیت‌آمیز را برای ایجاد ۳۳۰۰ شغل در نظر گرفته و روی روش‌های جدید برای تولید سوخت‌های تجدید پذیر و پیشرانه‌های برقی قدرتمند و کم‌مصرف کار می‌کند. همچنین دولت این کشور به دنبال متریال جدیدی است که آلایندگی کربنی صنعت خودروسازی را کاهش خواهند داد. یکی از مقامات ارشد دولت بریتانیا می‌گوید:

    صنعت خودروی ما پیشتاز جهان است و شغل‌های زیادی را ایجاد می‌کند. استفاده از تکنولوژی‌های جدید بخش کلیدی موفقیت آتی خواهد بود و باعث خواهد شد جاده‌های ما پاک‌تر و سبزتر باشند.
17 ارديبهشت ماه 1402