اعلام قیمت تویوتا bX4X، شروع از ۴۳ هزار دلار !
اولین کراس‌اوور تمام الکتریکی تویوتا در نوامبر ۲۰۲۱ رونمایی شد. این خودرو با نام عجیب bZ4X وعدهٔ ارائهٔ برد و پرفورمنس متوسط به همراه تکنولوژی‌های فراوان را داده است. فروش این کراس‌اوور ژاپنی از اواخر بهار امسال آغاز می‌شود اما تویوتا حالا قیمت آن را اعلام کرده است. قیمت پایهٔ bZ4X از ۴۲ هزار دلار آغاز می‌شود اما با احتساب ۱,۲۱۵ دلار هزینهٔ حمل تا مقصد، این رقم به ۴۳,۲۱۵ دلار می‌رسد. این قیمت متعلق به تیپ XLE است که فقط چرخ‌های جلوی آن نیرو می‌گیرند.


در صدر خانوادهٔ bZ4X هم تیپ لیمیتد چهارچرخ محرک قرار دارد که قیمت آن با احتساب هزینهٔ حمل تا مقصد ۴۹,۹۹۵ دلار خواهد بود. برای مدل ۲۰۲۳، تویوتا این خودرو را فقط در همین دو تیپ عرضه می‌کند. البته تیپ XLE نسخهٔ چهارچرخ محرک و تیپ لیمیتد نسخهٔ محرک جلو هم خواهند داشت که به ترتیب قیمت آن‌ها از ۴۵,۲۹۵ دلار و ۴۷,۹۹۵ دلار آغاز می‌شود.

 

هرچند bZ4X به‌طور مشترک با سوبارو توسعه پیدا کرده اما روی پلت‌فرم e-TNGA تویوتا ساخته شده که به خودروهای الکتریکی این شرکت اختصاص دارد. نسخۀ محرک جلوی این ماشین از یک موتور الکتریکی با ۲۰۱ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند. همان‌طور که انتظار می‌رود، این نسخه با ۴۰۵ کیلومتر، بیشترین برد را دارد. در نسخه چهارچرخ محرک اما موتور دومی به محور عقب اضافه می‌شود که برد را به ۳۶۷ کیلومتر کاهش می‌دهد اما مجموع قدرت را فقط با کمی افزایش به ۲۱۴ اسب بخار می‌رساند.


به گفتهٔ تویوتا، نسخهٔ چهارچرخ محرک bZ4X ظرف ۶.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که نسخهٔ محرک جلو برای انجام این کار به ۷.۱ ثانیه زمان نیاز دارد. هرچند این اعداد چندان چشمگیر نیستند ولی برای رانندگی‌های روزمره مناسب به نظر می‌رسند. بااین‌حال،
 آیا این مشخصات برای جذب بازار روبه رشد و رقابتی کراس‌اوورهای الکتریکی کافی خواهد بود؟


به‌عنوان‌مثال، هیوندای آیونیک ۵ در این بخش حضور دارد که در تیپ SE کمی گران‌تر است اما قدرت کمی بیشتر، برد بیشتر و شارژ سریع‌تر را ارائه می‌کند. فورد موستانگ مک‌ایی هم یکی دیگر از رقبا است که هرچند کمی گران‌تر است اما در نسخهٔ پایهٔ محرک عقب، به میزان قابل‌توجهی قدرت بیشتر و همین‌طور سرعت شارژ بالاتری دارد و برد آن تقریباً با تویوتا یکسان است.

فروشگاه نور
لوازم یدکی اصلی تویوتا و لکسوس

محمدمهدی امیدی
نویسنده سایت
 
30 فروردين ماه 1401