اولین نمایش غربیلک فرمان یوغ شاسی بلند برقی لکسوس RZ
لکسوس اعلام کرده است که نسخهٔ تولیدی کراس‌اوور الکتریکی RZ خود را در ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) رونمایی خواهد کرد اما حالا پیش از آن تاریخ، تیزری از این خودرو منتشر کرده که غربیلک فرمان یوغ آن را نشان می‌دهد. البته اگر نمی‌دانستیم لکسوس RZ بر اساس تویوتا bZ4X ساخته شده، به انتشار این تیزر در اوایل آوریل بسیار مشکوک می‌شدیم زیرا ارائهٔ چنین غربیلک فرمانی از یک خودروساز سنتی محافظه‌کار مثل لکسوس بسیار عجیب بوده و بیشتر به دروغ آوریل شباهت دارد.


اما این غربیلک واقعی است زیرا تویوتا هم برای bZ4X چنین غربیلکی را ارائه کرده است و بنابراین دیدن آن در لکسوس RZ چندان عجیب نخواهد بود. در تویوتا، این غربیلک در کنار سیستم فرمان با سیم و ضریب متغیر قرار گرفته است. به گفتهٔ سازندهٔ ژاپنی، این سیستم احساس فرمان را بهبود می‌بخشد و از انتقال لرزش‌های جاده و لاستیک‌ها به دستان راننده جلوگیری می‌کند. مورد دوم کاملاً بدیهی است زیرا هیچ ارتباط فیزیکی بین غربیلک فرمان و جاده وجود ندارد اما اینکه باعث بهبود احساس فرمان هم می‌شود را نمی‌توان صد درصد پذیرفت.


لکسوس به‌جز انتشار این تیزر و اعلام زمان رونمایی، اطلاعات بیشتری در مورد RZ منتشر نکرده است. بااین‌حال، ما از مشخصات تویوتا bZ4X که ارتباط نزدیکی با کراس‌اوور الکتریکی لکسس دارد باخبر هستیم. این خودرو در نسخه‌های تک موتوره با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و دو موتوره با ۲۱۴ اسب بخار قدرت ارائه می‌شود و ۱۹۲۰ کیلوگرم وزن دارد. نسخهٔ دو موتورهٔ چهارچرخ محرک bZ4X ظرف ۷.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.


البته این احتمال وجود دارد که لکسوس RZ قدرت بیشتر و پرفورمنس بهتری داشته باشد. کراس‌اوور تویوتا اما به یک پکیج باطری ۷۱.۴ کیلووات ساعتی مجهز است که در نسخهٔ تک موتوره بردی در حدود ۵۰۰ کیلومتر و در نسخهٔ دو موتوره ۴۶۰ کیلومتر را فراهم می‌کند.

فروشگاه نور
لوازم یدکی اصلی تویوتا و لکسوس


محمدمهدی امیدی
نویسنده سایت
20 فروردين ماه 1401