نکاتی بسیارمهم برای تغییر وضعیت در کمک گیربکس تویوتا هایلوکس
کمک گیربکس فقط در خودروهای دو دیفرانسیل تعبیه شده است و برای رانندگی در مسیرهای عادی یا سطح خشک و نسبتا سخت بایستی راننده کمک گیربکس را در وضعیت H2(مطابق شکل ۱) قرار دهد. همچنین برای رانندگی در مسیرها و جاده های برفی، شیب دار و سطح لغزنده نیز به منظور ایجاد کشش بیشتر وضعیت کمک گیربکس را در برروی حالت H4 ( مطابق شکل) قرار دهد.

در برخی از مواقع که وارد مسیرهای گل و لای و عمیق یا شن و ماسه و صعب العبور می شوید برای بهره گیری از حداکثر قدرت و کشش خودرو، وضعیت کمک گیربکس را برروی حالت L4 ( مطابق شکل) قرار دهید. البته این وضعیت برای مسیرهای دارای شیب تند و حتی استفاده از یدک کش نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این وضعیت دو چراغ و نشانگر چهار چرخ محرک سنگین 4LO برروی صفحه کیلومتر روشن می شود. نکته بسیار مهم در خصوص فعال کردن سوئیچ دنده کمکی این است که به هیچ عنوان در حین حرکت ، سرپیچ یا زمانی که چرخ ها به صورت آزاد بکسواد می کنند وضعیت کمک گیربکس را تغییر ندهید














رای تغییر وضعیت جعبه دنده کمکی از حالت H2 به H4 (مطابق شکل ۴) سرعت خودرو را به کمتر از ۱۰۰ کیلومر برساعت برسانید.در صورت تغییر وضعیت کامل جعبه دنده کمکی به H2 چراغ داخل صفحه کیلومتر روشن خواهد ماند.

پس از تغییر وضعیت در صورت چشمک زدن چراغ و شنیده شدن صدای بوق هشدار، سرعت خودرو را کاهش دهید یا خودرو را متوقف کنید. سپس دوباره این مراحل را از اول امتحان کنید. البته با کمی حرکت به سمت عقب یا جلو نیز چراغ خاموش خواهد شد.

همچنین برای تغییر وضعیت از حالت H4 یا L4 به H2 (مطابق شکل ۵) حین چرخاندن سوئیچ، چراغ چشمک خواهد زد و پس از تغییر وضعیت کامل به حالت H2 خاموش خواهد شد. همچنین در صورتیکه چشمک زدن چراغ متوقف نگردید باید در مسیر مستقیم و به سمت جلو حرکت کرده و در حین حرکت شتاب خودرو را کم یا زیاد نمود یا حتی با دنده عقب حرکت کنید. اگر هنوز چراغ چشمک میزند روش های مذکور را حین چرخاندن فرمان به چپ و راست انجام دهید زیرا ممکن است ضربه ای در فرمان و اتاق خورو در این حین احساس شود که نشان از عیب نمی باشد.

برای تغییر وضعیت از حالت H4 به L4 خودرو را متوقف کنید زیرا در هنگام حرکت تغییر وضعیتی صورت نخواهد گرفت. در خودروهای مجهز به جعبه دنده اتوماتیک اهرم تعویض دنده را در حالت N قرار دهید. باید تا تغییر وضعیت کامل ( روشن ماندن چراغ 4LO) اهرم تعویض دنده در همین وضعیت باقی بماند. دقت کنید اگر حین انجام مرحله بعد، اهرم عویض دنده در حالتی غیر از N باشد یا پدال گاز فشرده شود ممکن است باعث درگیری دنده ها و آسیب به کمک جعبه دنده شود که سریعاً باید پدال گاز را رها و اهرم تعویض دنده را در به حالت N بازگردانید.

در خودورهایی که به جعبه دنده دستی مجهز هستند باید ابتدا پدال کلاچ را کاملا فشار دهید و تا تغییر وضعیت کامل ( روشن ماندن چراغ 4LO) پدال کلاچ را در همین حالت نگه دارید. دقت کنید اگر حین انجام مرحله بعد، پدال کلاچ رها شود یا پدا گاز فشرده شود ممکن است باعث درگیری دنده ها و آسیب به کمک گیربکس شده که باید سریعاً پدال گاز رها و پدال کلاچ تا انتها فشرده شود.

حالا سوئیچ دنده کمکی جعبه دنده را فشار دهید و به سمت L4 ( مطابق شکل ۶) بچرخانید. در حین تغییر وضعیت، چراغ 4LO چشمک می زند. اگر چرخاندن سوئیچ دنده کمکی جعبه دنده بدون انجام مراحل قبل صورت پذیرد چراغ 4LO به چشمک زدن ادامه داده و صدای بوق هشدار درون کابین شنیده خواهد شد که در این حالت باید به وضعیت H4 برگشته و مراحل قبل را مجدداً تکرار کنید. با روشن ماندن چراغ 4LO تغییر وضعیت دنده کمکی کامل شده و می تواند خودرو را حرکت داد.



26 خرداد ماه 1400