تویوتا هایس با پیشرانه ۱۲ سیلندر توئین توربو !
تاکنون نسخه‌های متنوع و جالبی از ون مشهور تویوتا هایس معرفی شده‌اند. از مدل‌های خانه‌به‌دوش گرفته تا آمبولانس‌های ۸ سیلندر، این ون انعطاف‌پذیری بالایی دارد؛ اما یک هایس در آفریقای جنوبی وجود دارد که شاید وحشیانه‌ترین نسخه این خودرو در جهان لقب بگیرد. سازنده‌های این ون استفاده از پیشرانه ۶ یا ۸ سیلندر را کافی ندانسته‌اند و به همین خاطر از بزرگ‌ترین پیشرانه تولیدی تویوتا در پشت صندلی‌ها استفاده کرده‌اند. این هایس که در آفریقای جنوبی با نام کوانتوم شناخته می‌شود به پیشرانه ۱GZ-FE مجهز شده است. نیروگاه ۱۲ سیلندر موردبحث در دومین نسل تویوتا سنچوری بکار رفته است اما دیوانگی این ون به همین‌جا ختم نمی‌شود.


پیشرانه ۱۲ سیلندر تویوتا در حالت استاندارد قدرت ۲۷۶ اسب بخاری و گشتاور ۴۸۱ نیوتون متری تولید می‌کند اما با اعمال برخی تغییرات و استفاده از یک جفت توربو خروجی این نیروگاه به ۶۰۰ اسب بخار و گشتاورش به ۷۱۰ نیوتون متر رسیده است. همچنین این نیرو از طریق یک گیربکس ۳ سرعته سکونشئال به چرخ های عقب فرستاده می‌شود.

واضح است که برای جای دادن این پیشرانه در دل هایس تغییرات زیادی موردنیاز بوده است. این پیشرانه زیر صندلی‌ها جا نشده است و به همین خاطر کف ون برای جا گرفتن نیروگاه آهنین تویوتا بریده شده است. استفاده از قطعات تقویتی، ساب فریم‌های جدید و دیگر پانل‌ها باعث شده‌اند این پیشرانه در جای خود آرام بگیرد. همچنین از برخی قطعات خودروهای دیگر نیز در این ون استفاده شده است. برای مثال دیفرانسیل عقب از موستانگ، رینگ‌ها از آئودی R8 و انژکتورهای سوخت از پورشه ۹۱۱ کررا S نسل ۹۹۷ قرض گرفته شده‌اند.

 

تکمیل این پروژه ۵ سال طول کشیده است هرچند سازنده این ون دیوانه کننده می‌گوید زمان شروع پروژه جدید فرا رسیده است. این تاکسی هم‌اکنون با قیمت معادل ۸۵۴۸۹ دلار برای فروش عرضه شده است.





محمد مهدی امیدی
نویسنده سایت



28 اسفند ماه 1400