خودروی هیدروژنی ؛ نسل جدید تویوتا میرای ۲۰۲۱
قطعاً شما هم با افرادی مواجه شده‌اید که با شجاعت خاصی درباره موضوعاتی مخالف با دید عموم صحبت می‌کنند و یکی از این موضوعات در صنعت خودرو این است که آینده به خودروهای الکتریکی اختصاص ندارد بلکه محصولات هیدروژنی حرف اول را خواهند زد .

اینجاست که نسل جدید تویوتا میرای با قوای محرکه خاص خود وارد میدان می‌شود . این خودرو روان‌تر و جذاب‌تر از نسل اول خود بوده و ثابت می‌کند که فراوان‌ترین عنصر دنیا می‌تواند نقش مهمی در آینده‌ای بدون آلایندگی ایفا کند .


ابتدا بیایید ببینیم میرای چگونه کار می‌کند زیرا این خودرو هنوز هم محصولی الکتریکی است . سلول سوخت این خودرو با عبور هیدروژن از آند کار می‌کند . در آند اتم‌ها به پروتون‌ها و الکترون‌ها جدا می‌شوند . الکترون‌ها از مسیری عبور می‌کنند تا الکتریسیته را تولید کنند و این کار باعث شارژ باتری لیتیوم-یونی کوچکی می‌شود که همانند خودروهای الکتریکی عادی از پیشرانه الکتریکی پشتیبانی می‌کند .

واکنش شیمیایی هوشمندانه‌ای که باعث تماس هیدروژن با اکسیژن اتمسفر می‌شود باعث خواهد شد تنها فراورده به دست آمده آب باشد که به‌صورت بخار از اگزوز بیرون می‌آید .


تمامی این جادو و جنبل ها زیر کاپوت طویل میرای رخ می‌دهد . پیشرفت‌های صورت گرفته در نسل دوم میرای به این معنی است که سلول سوخت این خودرو ۵۰ درصد سبک‌تر و کوچک‌تر شده و در عین‌ حال ۱۲ درصد قدرت بیشتری تولید می‌کند بنابراین خروجی پیشرانه میرای در حال حاضر به ۱۸۰ اسب بخار رسیده است .

سرعت گرفتن با میرای به آرامش خاصی نیاز دارد . شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹ ثانیه‌ای میرای فاصله بسیار زیادی با عملکرد برخی خودروهای الکتریکی امروزی دارد اما شتاب گیری خودرو نرم و خطی حس می‌شود. وقتی پا را تا انتها روی پدال گاز فشار می‌دهد اندکی تأخیر در شتاب گیری وجود خواهد داشت اما این فرایند به گونه‌ای نسبتاً تخیلی انجام خواهد شد و نسبت به خودروهای تمام الکتریکی متمایز خواهد بود .


میرای برای سواری ریلکس طراحی شده اما این به معنی عدم هیجان نیست . سواری خودرو بخشنده بوده و حتی با وجود رینگ‌های ۲۰ اینچی در تریم فول دیزاین پریمیوم پک خودرو توازن خوبی داشته و پایدار و قابل پیش‌بینی احساس می‌شود . در سرعت بالا نیز تنها صدای واضح داخل کابین صدای لاستیک‌ها می‌باشد .



تویوتا می‌گوید میرای در هر ۱۰۰ کیلومتر ۰.۸۹ کیلوگرم هیدروژن مصرف می‌کند. هزینه پر کردن تانک هیدروژن این خودرو در بریتانیا حدود ۱۰ پوند به ازای هر کیلوگرم خواهد بود .
مدل تست شده سواری جذاب‌تری نسبت به آنچه انتظار داشتیم داشت و در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف هیدروژن ۱.۱۷ کیلوگرمی را بر جای گذاشت .

البته پر کردن تانک هیدروژن این خودرو کار راحتی نخواهد بود . درحالی‌که جایگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی با سرعت خوبی در حال گسترش هستند اما تعداد کل جایگاه‌های هیدروژن در بریتانیا تنها ۱۴ عدد می‌باشد . جایگاه‌های بزرگی در حال تأسیس هستند اما قطعاً این نوع سوخت اصلاً همه‌گیر نشده است .

برای تولید هیدروژن باید از فرایند الکترولیز استفاده کرد و هیدروژن را از آب جدا ، متراکم و مایع کرد و سپس به جایگاه‌های سوخت انتقال داد . در جایگاه‌ها نیز انرژی بیشتری برای تولید شارژ الکتریکی نیاز است و به همین خاطر تولید هیدروژن از نظر راندمان خیلی برجسته نیست .
یکی دیگر از نکات قابل‌ ذکر منابع مواد خام است و خودروهای سلول سوختی هنوز هم نیازمند لیتیوم هستند .


به غیر از این کابین کیفیت و تکنولوژی خوبی دارد . یک نمایشگر مرکزی بزرگ ، پشت آمپرهای دیجیتال و هدآپ دیسپلی ۱۰.۱ اینچی جزو این موارد هستند. هر چهار صندلی دارای عملکرد گرم و سرد کننده بوده و در بخش عقب نیز استراحت گاه مرکزی تاشونده وجود دارد که کنترل‌های سیستم اطلاعات سرگرمی و تهویه مطبوع در آن قرار گرفته‌اند .


اگرچه میرای قوی‌تر، لوکس‌تر و مجهزتر از قبل شده اما قیمت آن از ۴۹۹۹۵ پوند شروع می‌شود که ۱۰ هزار پوند ارزان‌تر از نسل اول است . مدل فول دیزاین پریمیوم پک قیمت ۶۴۹۹۵ پوندی دارد. این قیمتی گزاف برای خودرویی با این عملکرد است اما همیشه اولین‌های بازار قیمت بالایی دارند .


از نظر خود تویوتا ، میرای یک آزمایشگاه تحقیق سیار است . این خودرو ثابت کرده تکنولوژی هیدروژنی کار می‌کند هرچند بهترین کاربری آن در خودروهای سواری نبوده و هماهنگی بهتری در خودروهای تجاری وجود خواهد داشت. جایگاه‌های سوخت‌گیری می‌توانند برای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها توسعه یابند . کاهش وزن خودروهای هیدروژنی در مقابل باتری‌های بزرگ خودروهای الکتریکی یک نکته مهم و قابل‌اعتنا می‌باشد .


تویوتا از زمان تولید اولین نسل میرای تاکنون چیزهای زیادی درباره خودروهای سلول سوختی یاد گرفته است . نسل جدید این خودرو از هر نظر بهبود یافته است . اگرچه کابین تنگ ، جایگاه‌های سوخت کم و قیمت بالا به این معنی است که میرای باب میل همه نیست اما تولید آن ثابت می‌کند هیدروژن می‌تواند نقش مهمی در آینده خودروهای پاک داشته باشد ،
هرچند شاید هیدروژن مناسب خودروهای سواری نباشد …!


مشخصات تویوتا میرای دیزاین پریمیوم پک

قیمت: ۶۴,۹۹۵ پوند
پیشرانه : تک پیشرانه الکتریکی، سلول سوخت الکترولیت پلیمر به علاوه باتری لیتیوم-یون
قدرت/گشتاور : ۱۸۰ اسب بخار/۳۰۰ نیوتون متر
گیربکس : تک سرعته، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت : ۹ ثانیه
حداکثر سرعت : ۱۷۴ کیلومتر در ساعت
شعاع حرکتی : ۶۴۴ کیلومتر
7 تير ماه 1400