تویوتا ونزا 2021 !
تویوتا ونزا ۲۰۲۱ تنها با قدرت محرکه‌ی هیبریدی و تمام‌ چرخ متحرک و آپشن‌ ها‌ی متنوع برای بازار آمریکا عرضه می‌شود .
پلتفرم این کراس‌اور ژاپنی با تویوتا Rav4 مشترک است .


نسل جدید تویوتا ونزا پس از پنج سال غیبت ، با پلتفرم متفاوتی رونمایی شده است .
اکنون این خودرو کراس‌اور با داشتن ۴/۷۵ متر طول و دو ردیف صندلی، در دسته‌ی مدل‌های اندازه‌متوسط از جمله فورد Edge و هوندا پاسپورت و شورولت بلیزر قرار می‌گیرد .
گفتنی است نسل پیشین این خودرو از پلتفرم تویوتا کمری بهره می‌برد .
تویوتا ونزا جدید فقط با قدرت محرکه‌ی هیبریدی و سامانه‌ی تمام‌چرخ متحرک عرضه می‌شود.این خودرو از پیشرانه‌ی چهارسیلندر ۲/۵ لیتری و سه موتور الکتریکی استفاده می‌کند و درمجموع ، ۲۱۹ اسب‌بخار قدرت دارد .


تویوتا زمان صفر تا صد کیلومتر‌ بر‌ ساعت ونزا را اعلام نکرده است ؛ اما Rav4 هیبریدی با مشخصات فنی مشابه، در ۷/۸ ثانیه می‌تواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر‌ بر‌ ساعت برسد . مصرف سوخت این کراس‌اور ۵/۹ لیتر در صد کیلومتر رانندگی ترکیبی برآورد شده است .
تویوتا قصد ندارد نسخه‌ی پلاگین هیبریدی ونزا را ارائه کند و از مدل بنزینی نیز خبری نیست .
در خودرو تمام‌ چرخ متحرک ونزا از میل‌گاردان برای انتقال نیرو به دیفرانسیل عقب استفاده نشده و به‌جای آن ، تویوتا یکی از موتور‌های برقی را در قسمت عقب قرار داده تا هنگام نیاز ، به چرخ‌های عقب نیرو بفرستد .

بسته‌ی باتری این خودرو هیبریدی زیر صندلی‌های عقب جاسازی شده است ؛ به‌طوری‌ که فضای داخلی را کاهش ندهد .
طبق ادعای تویوتا ، بیش از هزار لیتر فضای بار پشت صندلی‌های عقب وجود دارد و از این‌ نظر میان رقبا در جایگاه متوسط و پشت‌ سر هوندا پاسپورت قرار می‌گیرد .
البته فضای پای سرنشینان عقب در ونزا کمی ناامید‌کننده و از هر خودرویی در این کلاس کمتر است .
 
    

داخل کابین از طراحی شکیل برخوردار است.
تریم قهوه‌ای‌آبی درکنار خطوط برجسته جلب توجه می‌کند و کنسول مرکزی آن در هیچ‌یک از خودروهای تویوتا دیده نمی‌شود .
همانند تویوتا هایلندر جدید ، سامانه‌ی اطلاعات ونزا نیز از برنامه‌های کارپلی اپل و اتو اندروید و آلکسا آمازون به‌صورت استاندارد پیشتیبانی می‌کند .


این محصول از سقف پانوراما شیشه‌ای بهره‌مند است .
شیشه‌‌ی این پنل قابلیت شفاف یا مات‌ شدن دارد و نورگیری داخل خودرو را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
صفحه‌ی کیلومتر‌شمار نیمه‌دیجیتالی است و در دو مدل با صفحه‌نمایش‌های ۴/۲ یا ۷ اینچ دردسترس است .
سامانه‌ی مسیریاب تویوتا علاوه‌بر مسیر‌یابی، قابلیت تجزیه‌ و تحلیل وضعیت جوّی و حالات رانندگی را دارد و بر اساس آن ، شارژ باتری را برنامه‌ریزی و مسیر‌های تکراری و زمان و مکان‌های ترافیک شلوغ را شناسایی می‌کند و براساس آن، بهینه‌ترین مسیر را پیشنهاد می‌دهد تا مصرف انرژی به حداقل برسد .

    

تاکنون جزئیاتی از قیمت ونزا جدید منتشر نشده است ؛ اما احتمالا این خودرو با کراس‌اور‌ها‌ی هم‌کلاس خود از جمله فورد Edge و هوندا پاسپورت هم‌قیمت است ؛ یعنی از کمتر از
۳۰ هزار دلار شروع می‌شود و در حالت فول‌آپشن به ۴۰ هزار دلار می‌رسد .
طبق گفته تویوتا ، ونزا ۲۰۲۱ از اوت امسال عرضه خواهد شد .


3 تير ماه 1400