بررسی تخصصی تویوتا هایلندر ۲۰۲۳؛ گران‌قیمت اما باکیفیت!
اخیراً فرصت رانندگی با تویوتا هایلندر ۲۰۲۳ فراهم شده و باید گفت علیرغم نقاط ضعفی همچون قیمت بالا و فضای کابین و بار کم، هایلندر همچنان
 خودرویی باکیفیت و ممتاز به حساب می‌آید.
هایلندر یکی از اولین کراس اورهای سه ردیفه بازار به شمار می‌رود و به عنوان یکی از باتجربه‌ترین رقبای این کلاس انتخاب افراد زیادی خواهد بود. این محصول میان سایز شاید فضای کمتری نسبت به هوندا پایلوت و کیا تلوراید داشته باشد اما خوشبختانه مدل ۲۰۲۳ آن از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوی جدید با گشتاور بیشتر نسبت به نمونه قبلی و همچنین برخی رقبای اصلی سود می‌برد. شاید قدرت ۲۶۵ اسب بخار این خودرو در مقایسه با خروجی ۲۹۵ اسب بخاری هایلندر ۲۰۲۲ کمتر شده باشد اما پیشرانه توربو گشتاور ۴۲۲ نیوتون متری ارائه می‌کند که نسبت به پیشرانه ۶ سیلندر قبلی بسیار بیشتر است. هایلندر ۲۰۲۳ همچنین از جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی تویوتا سود می‌برد و از نظر کیفیت کابین و آرامش سواری نیز جزو بهترین‌های کلاس است؛ اما به سختی می‌توان قیمت نسبتاً بالا و فضای سر و بار محدود این خودرو را نادیده گرفت .


مشخصات تویوتا هایلندر ۲۰۲۳
پیشرانه    ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربو
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)    ۲۶۵/۴۲۲
قیمت مدل تست شده (دلار)52210

اگرچه ما ظاهر و کیفیت هایلندر قبل از فیس لیفت را دوست داشتیم اما پیشرانه ۶ سیلندر قدیمی و گیربکس ۸ سرعته نه چندان خوب باعث شده بودند این خودرو در برخی مسیرهای پرسرعت و سربالایی‌ها کم بیاورد. البته الآن خبری از این نقاط ضعف نیست و علیرغم کاهش قدرت، هایلندر ۲۰۲۳ لذت‌بخش‌تر ظاهر می‌شود. گشتاور پیشرانه توربو بیشتر شده و نکته مهم اینکه حداکثر گشتاور در دور ۱۷۰۰ به دست می‌آید که بسیار خوب است. همچنین مصرف سوخت خودرو نیز کاهش یافته است. 
گیربکس هایلندر هم رفتار بهتری داشته و معکوس‌های نرم‌تر آن در شتاب گیری مشهود است.


از نظر راحتی و کیفیت باید گفت هایلندر همچنان جزو بهترین‌های کلاس است و در کابین از متریال نرم زیادی استفاده می‌شود. همچنین فضاهای زیادی برای قرار دادن گوشی و کیف پول تعبیه شده است. نکته مثبت دیگر به حذف سیستم اطلاعات سرگرمی قدیمی و استفاده از نمونه‌ای جدید مربوط می‌شود. مدل تست شده از نوع لیمیتد بود که به نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی باکیفیت مجهز شده و پشت آمپرهای دیجیتالی با ابعاد مشابهی دارد. اگرچه استفاده از دکمه‌های روی فرمان برای کنترل پشت آمپرها کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد اما نمایشگر مرکزی عملکردی روان و سریع دارد.

نقطه‌ضعف مهم هایلندر ۲۰۲۳ به فضای بار ۴۵۳ لیتری در زمان استفاده از تمامی صندلی‌ها مربوط می‌شود که کمتر از کیا تلوراید و هوندا پایلوت است. فضای سر افراد ردیف دوم و سوم نیز به دلیل خط سقف خودرو محدود خواهد بود. طراحی خاص خودرو روی شیشه‌های جانبی و میدان دید آن‌ها نیز تأثیر گذاشته است. البته اگر هایلندر جزو گران‌ترین خودروهای کلاس خود نبود چنین مواردی خیلی تعیین کننده ظاهر نمی‌شدند. اگرچه قیمت آغازین ۳۸ هزار دلاری باعث می‌شود هایلندر درست شانه‌به‌شانه خودروهایی همچون فورد اکسپلورر، هوندا پایلوت و کیا تلوراید حرکت کند اما با سفارش آپشن ها شاهد افزایش سریع قیمت خودرو خواهید بود. مدل لیمیتد تست شده با وجود دوربین ۳۶۰ درجه سفارشی حدود ۵۰ هزار دلار قیمت دارد. در مقابل باید گفت تلوراید SX با قیمتی به مراتب کمتر از تجهیزاتی همچون صندلی‌های ردیف دوم گرم‌کن و سردکن دار و دو سانروف سود می‌برد.


خود تویوتا می‌داند که هایلندر برای خانواده‌هایی که از صندلی‌های ردیف سوم استفاده می‌کنند کمی کوچک است و به همین خاطر گرند هایلندر را عرضه کرده است؛ اما شاید برخی افراد ابعاد جمع و جورتر و طراحی این خودرو را بیشتر دوست داشته باشند. از جمله ویژگی‌های مثبت هایلندر ۲۰۲۳ می‌توان به کابین باکیفیت و جذاب، تکنولوژی بهتر و پیشرانه قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر اشاره کرد. تمامی این موارد باعث می‌شوند کراس اور تویوتا جزو گزینه‌های قابل‌اعتنای کلاس خود باشد.




27 آذر ماه 1402